2.Mária-kő túra

Túravezetők

[acf_views view-id=”812″ name=”Tura szervezok view”]

Leírás

A Békás-szorosban legtöbbször a főút mentén, az égbe törő sziklafalakat csodálva haladunk végig, nem is sejtve, hogy a szűk szorosból, milyen csodálatos szurdokvölgyek nyílnak, és mennyire mesébe illő tanyavilág terül el, kicsit távolabb a zajos turistaáradattól. Ezt a kevésbé ismert, ám annál gyönyörűbb részt szeretnénk megismertetni a vándortábori túra alkalmával.

Gyalogtúránk az 1940–44. között részben megépült Magyarok hídjától indul, itt megyünk be a Kis-Békás-szorosba. Az azonos nevű, sebes folyású patakon, egy nemrég felújított függőhídon kelünk át, és ennek túloldalán folytatjuk enyhén kapaszkodó utunkat a festői szorosban, a sárga sáv turistajelzést követve a Szurdok-kő (1071 m) oldalán. Időnként le-letekintünk a patakmederbe, ahol a mészkősziklák és a sebes, nagy erejű víz találkozásának köszönhetően különleges kőüstök alakultak ki.

A Fehér-patakhoz érünk, melynek túloldalán folytatódik a turistajelzés, ezért átkelünk a vízfolyáson. Nemsokára elérkezünk egy magaslatra, ahonnan meredek ereszkedőt követően megközelítjük a patakmedret és az itt található Lépcsős-vízesést. Miután a csapat tagjai megcsodálták eme látványos zuhatagot, amely nem más, mint a Fehér-patak, ahogyan a Kis-Békás patakával összeölelkezik, a már ismert úton kapaszkodunk vissza a Szurdok útjára az erdő között. A sávjelzést követve rövidesen egy tisztásra érünk, ahonnan látható a Súgó-szikla rengetege és még a Csalhó-hegység is.

Lejtős szekérúton haladunk tovább, míg újra elérjük a Kis-Békás-patakot, amelyen mezítláb kelünk át. Ennek szomszédságában ebédszünetet tartunk.

Kaszálókon, tanyavilágon keresztül vezet tovább utunk, immár jelzetlen szakaszon, túravezetőnket követve tartjuk az irányt, és kiérünk a Cifra-nyeregbe (1022 m).

A Cifra-nyeregből menedékesen emelkedő, szerpentinező ösvényen felkapaszkodunk a Mária-kő tömbjének délkeleti kilátójához, amelyet körülbelül 30 perc alatt érünk el, innen a Kis-Békás tanyavilágát, Háromkút települést láthatjuk. Erdei úton, ereszkedőt követően érjük el az északkeleti kilátót, ahonnan csodálatos panoráma nyílik a Békás-szorosra.

Visszafelé balra térve elhagyjuk a lefelé vezető ösvényt, hogy elérjük a Mária-kő (1125 m) csúcsát, ahonnan a szemközti Oltárkő (1156 m) impozáns alakját láthatjuk.

Ugyanott ereszkedünk vissza a Cifra-nyeregbe, ahonnan a sárga háromszög jelzést követve térünk vissza a Gyilkos-tóhoz.

Túránk levezetőjeként immár sima terepen, a csónakkikötőtől kiindulva egy szép körsétát teszünk a Gyilkos-tó körül a kényelmes és széles ösvényen, a piros kereszt turistajelzést követve.

Túravezetők: László Ilonka, László Csaba

Túrainfók

Útvonal: Tábor – Kis-Békás-szoros – Cifra-nyereg – Mária-kő – Gyilkos-tó – Tábor