94 km

1900 m

részletek

Túra részletei

Útvonal: Sebesvár – Havasrekettyei-vízesés – Fehér-kövek – Vigyázó-menedékház – Székelyjó – Magyarókereke – Kalotaszentkirály – Bánffyhunyad – Magyarbikal – Farnas – Sztána

Indulás: 7:00

A Száraz-völgy és a fölé magasodó Fehér-kövek – Lázár Tibor felvétele

Leírás

23b. Vigyázó kerékpártúra

Túránk során alkalmunk lesz megtekinteni a Kalota-havas legfőbb látványosságait, a Havasrekettyei-vízesést és a Fehér-köveket, de a kalotaszegi táj varázsát is megízlelhetjük, településeinek nevezetességeit is érintjük. Utunk során 26 km kivételével aszfaltozott úton fogunk tekerni, de a hegyi szakasz köves útjai miatt inkább mountain bike típusú biciklit ajánlunk.

Korán indulunk, hogy elérjük a fél 8-as vonatot.

A tábortól 3 km-t tekerünk a sztánai vasútállomásig, ahol vonatra szállunk és elmegyünk Sebesvárig (Bologa). A vasúti megállóhely romos épületétől indul a tulajdonképpeni túra, a Székelyjó völgyében fogunk egyenletes emelkedéssel tekerni 16 km-t. De mindenekelőtt teszünk egy rövid kitérőt a Sebesvár fölötti dombon álló szépen felújított várhoz. A várlátogatás után elindulunk, és tempósan haladunk az aszfaltozott megyei úton Székelyjóig (Săcuieu), közben jobbra elhagyva előbb a tarányosi, majd a visági letérőket; ezeken az utakon is fel lehet jutni a Vigyázóra. Székelyjó falu központjából következik az az 5 km-es útszakasz, amelyet visszafelé is végig fogunk járni. Jobbról magunk mögött hagyva a havasrogozi, majd a Rekád-völgyi letérőket, elérünk a Vigyázó-hegység keleti oldalán található legnagyobb hidrotechnikai létesítményhez, a Kőrizstetői-víztározóhoz, amelyből az összegyűjtött vizet egy szivattyúművel felpumpálják a Dregán-tóba. Kőrizstető (Scrind-Frăsinet) falu után elérünk Havasrekettyére (Răchițele), ahonnan a megyei utat elhagyva jobbra fordulunk. Az útelágazásban található kisboltban még van lehetőségünk elemózsia- és folyadékvásárlásra. A Stanciului-völgyben keskeny, enyhén emelkedő úton 4 km-t tekerünk, majd jó időre elbúcsúzunk az aszfalttól, és 1 km jó minőségű makadámúton haladva érünk el túránk talán leglátványosabb objektumához, az 1000 m magasságban lévő Havasrekettyei (Rekiceli / Menyasszony fátyla)-vízeséshez. Az impozáns zuhatag talán az egész Erdélyi-szigethegység legszebb vízesése. A kötelező fotózkodás után továbbindulunk túránk legnehezebb szakaszára, a következő kb. 10 km alatt 500 m szintemelkedést kell leküzdenünk, végig köves úton tekerve. Többnyire nyugat felé haladunk kellemes árnyas erdei úton, míg elérjük a tábortól számított legtávolabbi pontot. Egy hirtelen kanyarral északkelet felé fordulunk, és lassan kiérünk a magashegyi legelőkre, majd egyszer csak feltűnik előttünk a Fehér-kövek grandiózus mészkő-sziklaorma. Innen még másfél km és a Fehér-kövek sziklapereméhez érünk. Rövid pihenő során a tériszony-mentesek óvatosan kimerészkedhetnek a sziklák szélére megcsodálni a pazar kilátást a Száraz-völgyre. Innen kb. 5 km után érünk el az 1430 m magasan lévő Vigyázó menedékházhoz, ahol tartunk egy hosszabb szünetet. Miután kipihentük az eddigi fáradalmakat és erőt gyűjtöttünk, megkezdjük a nagy ereszkedést, előbb a Havasrogoz felé vezető makadámúton, majd óvatosan egy meredek szekérúton a Rekád völgyébe. Amint leérünk a völgybe, aszfalt kerül a kerekeink alá és jöhet a nagy száguldás. Csak egy pillanatra s egy fotó erejéig állunk meg kb. félúton egy érdekességnél, a völgyet magasan átszelő viadukton van az a vízvezeték, ami a reggel látott tó vizét szállítja a Dregánba. Kb. 8 km után kiérünk a megyei útra, balra fordulunk és a már ismert úton jutunk el Székelyjóra. A kereszteződésnél jobbra fordulunk és a jó minőségű aszfaltúton 150 m szintet kimászva feltekerünk még 2,5 km-t a hágóig. Megérte felküzdeni magunkat, mert gyönyörű innen a kilátás, előttünk az egész Kalotaszegi-medence. Egy újabb száguldás következik, Magyarókereke településen áthajtva leérünk Kalotaszentkirályra. Szemügyre vesszük a református templomot, a szép házakat és a kapukat, majd a régi vasúti töltésen kiépített kerékpárúton eltekerünk Bánffyhunyadig. Bánffyhunyad központjában körbejárjuk a 13. századból származó impozáns méretű, gótikus stílusú református templomot. Északkeletnek fordulva kb. 3 km után Magyarbikalra érünk, innen a falu határából egy szekérúton haladva 4 km után újból kiérünk az aszfaltra Farnas határában. Zsobok irányába fordulunk, majd a sztánai elágazásnál balra, és végül kb. 94 km biciklizés után visszaérünk a táborba.