11.5 km

600 m

részletek

Túra részletei

Útvonal: Tarnicai víztározó – Lukács köve-kilátó – végig a Tarnica-tó mentén – Tarnicai víztározó

Indulás: 8:00

Pazar kilátás a Lukács kövéről a Tarnica-tóra – Kenyeres Oszkár felvétele

Leírás

12. Lukács köve

Gyalogtúránk alkalmával a táborozókat a Meleg-Szamos egyik víztározójához, a mesterségesen létrehozott Tarnica-tóhoz kalauzoljuk el, amelynek gátját 1974-ben helyezték üzembe. A Meleg-Szamos további két víztározója a bélesi és a melegszamosi, hármuk közül pedig a legnagyobb kiterjedésű a bélesi 980 hektárral. A Meleg-Szamos Hidegszamos településen folyik össze a Hideg-Szamossal, és innen Kis-Szamos néven folyik tovább Kolozsvár felé. Ezen a szakaszon is található két kisebb víztározó, a gyalui és a szászfenesi.

A nagyjából 215 hektár területű Tarnica-tó legmélyebb pontja 70 m, az óriási, 70 millió köbméter víztömeget elzáró gát pedig 97 m magas és a tetején 237 m hosszú. A gátnak és a tónak hármas szerepe van: egyrészt a villamosenergia-termelést szolgálja, másrészt Kolozsvár és Gyalu ivóvízellátását biztosítja, végezetül pedig a gát fontos szerepet játszik az árvízvédelemben.

A Kolozsvártól alig 30 km-re található víztározó kedvező elhelyezkedése és könnyű megközelíthetősége miatt népszerű turisztikai célpont, nyaranta sokan felkeresik kajakozás vagy egyéb vízi sportok űzése céljából. Sajnos az elmúlt 20 évben a tó meredek partját szinte teljesen beépítették, a tulajdonosok pedig privát strandokat hoztak létre, így nehéz olyan helyet találni, ahol bárki lesétálhat a tó partjára. A tó körül több turistaútvonal is található, amelyek közül a legismertebb és legkedveltebb a Lukács köve körtúra. A Lukács köve egy 10 m-es különleges alakzatú, természetes geológiai képződmény, amelyet a szél és a víz erózió által formált ilyenné az idők során.

Miután buszunk elindult Sztánáról, áthaladunk Zsobokon, Sárvásár érintésével Körösfő felé vesszük az irányt, majd Gyerőfalva (Păniceni), Gyerővásárhely (Dumbrava) és Magyarkapus (Căpușu Mare) után megérkezünk Gyaluba (Gilău), ahol nem sokkal a központ után letérünk az E60-as főútról Havasnagyfalu (Mărișel) irányába. Hidegszamos (Someșu Rece) településen eltérünk élesen jobbra és a Meleg-Szamos völgyén kígyózó aszfaltúton haladunk, míg meg nem érkezünk a tarnicai víztározóhoz, ahonnan gyalogtúránk indul. A gát elejénél leszállunk a buszról és elindulunk befelé egy jó minőségű makadámúton, a tó mellett haladva. Mivel a partot szinte teljesen beépítették, eleinte kevés kilátásban lesz részünk, de majd a visszafelé úton bőven bepótolhatjuk a tóban való gyönyörködést. Nagyjából 1,4 km megtétele után elérkezünk egy információs táblához, amelyen szerepel a tó környékének térképe, turistaútvonalakkal. Amint majd látni fogjuk, piros pont jelzi a Lukács köve körtúra útvonalát, mely a kör megtétele után szintén ide vezet vissza.

Széles erdei úton haladunk könnyű terepen, élvezve a fák árnyékát, 1,3 km-en keresztül csupán 45 métert emelkedünk. Ezután következik egy intenzívebb, 1 km-es szakasz 170 m emelkedéssel, amely mindenkinek segít bemelegedni, így az ezt követő további 1 km 155 m szinttel már meg sem kottyan. Kiérünk egy nagy tisztásra, ahol megpillantunk egy fából készült asztalt padokkal, itt a turistaútvonal élesen balra tér. Nyílt terepen haladunk tovább, majd alig 450 m múlva elérjük útvonalunk legmagasabb pontját (904 m). Hamarosan ismét fák között folytatjuk utunkat, mely eleinte enyhén ereszkedik, 750 m távon 95 m-et, majd következik egy rövidebb, de meredekebb 330 m-es szakasz 75 m szintereszkedéssel, míg meg nem érkezünk a Lukács köve kilátóhoz. Egy román nyelvű tábla figyelmeztet a zuhanás veszélyére, ezért legyünk óvatosak, ne sétáljunk ki a szikla peremére. Következhet a jól megérdemelt pihenő mesebeli kilátással. A vízbe belenyúló, sűrű erdővel borított hegylábak látványát a tó kecsesen kígyózó mellékágai és a napsugarakat visszaverő, csillogó víztükör teszi még hangulatosabbá. Energiatartalékaink feltöltése mellett a szünetet kihasználhatjuk napfürdőzésre, fényképezésre és a tájban való gyönyörködésre, hogy megfelelő erőt gyűjtsünk a ránk váró ereszkedéshez.

Miután sikerült kipihenni az eddigi fáradalmakat, folytatjuk utunkat egy meredek ereszkedéssel. Itt nagy hasznunkra válhat a túrabot, így ha eddig nem került elő a hátizsákból, elérkezett az ideje. Nagyjából 670 méteren keresztül 190 m-t ereszkedünk, míg utunk bele nem fut a tó partján haladó kék sáv jelzésű ösvénybe. Itt balra térünk, és a túránk hátralevő részében végig a tó meredek partján fogunk haladni 4,5 km-en keresztül. Mivel az ösvény nagyon keskeny, csakis libasorban tudunk haladni, a meredekebb részeknél pedig nagyon óvatosan lépkedjünk. Habár ez a szakasz elég hosszúnak tűnhet, az alattunk elterülő tó látványa, a víz tükrének csillogása gyorsan elfeledteti az idő múlását és a megtett kilométereket.

Nagyjából fél kilométerrel körünk bezáródása előtt egy kisebb öbölhöz érünk, ahol újabb szünetet tarthatunk és beáztathatjuk lábunkat a tó hűvös vizébe. Sajnos fürdésre nem lesz lehetőségünk, mert a tó hirtelen mélyül, és nem szeretnénk, hogy bárki is veszélybe kerüljön. Ezután folytatjuk utunkat a tó partján vezető utolsó rövid szakaszon, majd meredeken kimászunk ahhoz a ponthoz, ahol már találkoztunk az információs táblával. Innen még 1,4 km-t kell megtennünk a már ismert úton és visszaérkezünk a gáthoz, ahol várni fog a busz.